Sparring:


Sparring hos Konsulenthuset MR Puck dækker over bred vifte af elementer. Lige fra sparring i udvikling af projekter, til sparring om hvordan man skal fortolke resultater af ens analyser, over til sparring om hvordan man ellers kan bruge ens indsamlet data. Et vigtigt element ved sparring er at en person ikke ved alt om det, der skal vides i projektet for at projektet kan lykkes optimalt, og dermed vil det være fordelagtigt at sparre med én. Derfor er sparring med personer, der har en dybdegående viden om det undersøgte felt, men set fra et andet perspektiv, vigtigt. Det gælder både om at få et sæt andre øjne på projektet, men også få erfaringer fra tidligere projekter således forudsete fejl kan undgås. 


Konsulenthuset MR Puck vil med sparring hjælpe med at kortlægge projektets styrker og potentielle udfordringer, således projektet kan lykkes bedst muligt. Vi arbejder ud fra devisen om at "et projektdesignet er lavet således der er størst mulig sandsynlighed for at kunne udtale sig om det ønsket felt." Det vil sige at sparringen foretages med det mål om at lægge en plan for den del af projektet hvor sparringen tilknyttes, således projektet kan lykkes bedst muligt. Dette kan involve en tidsplan, hvor projektets forskellige elementer fastlægges, således de med størst rimelighed kan gennemføres. Det vil være fordelagtigt at få sparringen så tidlig som muligt i processen, og endda helst før projektet går igang. Årsagen er desto mere der gjort før sparringen, desto mindre effektiv bliver sparringen, da sparringen vil skulle forholde sig til hvad der er gjort, og det kunne være mindre optimalt, end ved sparring fra starten af. Med andre ord tidlig sparring vil hjælpe med at undgå at man får lavet noget uhensigtsmæssigt.


Konsulenthuset MR Puck har erfaring fra mange projekter, hvor suboptimale beslutninger har været taget, hvorved man har lært hvad der kan gå galt. Disse erfaringer tages med i sparringen, således de suboptimale løsninger undgås til fordel for optimale løsninger i projektet. Vi vil sparre i henhold til projektdesign, således projektet kan foreløbe bedst muligt. Yderligere har vi stor erfaring med kontakt med skoler og deres hverdag, således vi kan sparre om hvordan man bedst muligt får de ønsket skoler til at deltage. Sparring ved fortolkning af analyser og resultater vil kunne foretages ved kvantitative metoder, mens vi kan sparre om hvordan man alternativt kunne bruge ens indsamlet data. F.eks. vil videoobservationer af undervisning kunne bruges på alternativ vis, hvis man laver noget registreringsarbejde ved videoerne. 

Sparring vil være unikt for hvert projekt, men sparringen vil tage udgangspunkt i den vidensbank, som Konsulenthuset MR Puck har samlet igennem tiderne. Kontakt os og lad os få en uformel snak om hvad vi umiddelbart tænker om hvad vi kan bidrage med af sparring til jeres projekt. 

Stikprøver:


At foretage en stikprøve, der er repræsentativ, i henhold til ens målgruppe, er en kunst. For at foretage en god stikprøve kræver det et godt kendskab til ens population, som man gerne vil udtale sig om. Det stiller krav til at man ved hvad ens population er, og hvordan populationen er organiseret. Inden for uddannelsessektoren er elever inddelt på skoler, men ikke alle skoler har alle klassetrin, og dermed varierer ens population af skoler an på ens målgruppe af elever. Dernæst er hvordan skal man få kontakt til den pågældende stikprøve, som man har. 


Konsulenthuset MR Puck vil hjælpe jer med at udtrække den rette stikprøve og levere kontaktoplysninger til jer, således I blot skal stå for kontakten til respondenterne. Vi vil understøtte jer i hvordan populationen kan findes i jeres projekt, og dernæst vil vi understøtte jer i hvordan man effektivt kan indsamle oplysninger fra stikprøven, således det nemt og effektivt kan arbejdes videre med det. Vi vil understøtte jer med beregninger om hvor mange skoler og respondenter, som I skal i kontakt med for at jeres undersøgelse kan lade sig gøre bedst muligt. Hos Konsulenthuset MR Puck respekterer vi at respondenterne bruger tid og kræfter på at deltage i undersøgelsen. Derfor vil vi ikke udtrække flere respondenter end højst nødvendigt, hvilket gør det er nødvendigt at have erstatningsskoler, hvis en skole ikke vil deltage. Erstatningsskoler sikrer at der stadigvæk vil være tilstrækkeligt med respondenter i undersøgelsen, uden at for mange bliver adspurgt om deltagelse.


Vi arbejder ud fra to tilgange af udtrækninger:

  1. Simpel tilfældig udtrækning
  2. Systematisk tilfældig udtrækning

Begge tilgange baserer sig på tilfældighedsprincippet, hvorved at man nemmere kan generalisere ens resultater ud til populationen. Tilgangene adskiller sig an på hvilken type projekt, som I arbejder med. Den simpel tilfældige udtrækning vil bruges når der er tale om kvalitativt orienteret projekter, da antallet af respondenter er relativ få, og I vil være mere interesseret i særlige sammenhænge. Ved at bruge simpel tilfældig udtrækning ved kvalitative orienteret projekter, vil I have et argument om det vil kunne findes andre steder også, og dermed kunne være generaliserbart. Systematisk tilfældig udtrækning bruges når der er tale om kvantitativt orienteret undersøgelser, da vil kunne sikre en repræsentativt udtrukket stikprøve hver gang. Dermed vil resultaterne fra undersøgelsen kunne generaliseres ud til populationen. 


Ligegyldigt hvilken tilgang, der bruges vil vi levere en liste med kontaktoplysninger over udtrukket skoler og erstatningsskoler, samt hvilken rækkefølge skolerne skal kontaktes. I større kvantitative undersøgelser, vil det være nødvendigt at vægte respondenter, således undersøgelsen bliver retvisende. Når der er tale om den slags undersøgelser vil vi ligeledes levere de beregnet vægte, når dataindsamlingen er foretaget, hvis der har været brugt en avanceret stikprøve. 

Vi vil kunne udføre stikprøver blandt skoler i grundskoleregi, og blandt daginstitutioner. Yderligere vil vi kunne foretage en stikprøve til jer blandt en oversigt som I stiller til rådighed for os. Herfra sikrer vi at stikprøven vil være repræsentativ, og så effektiv i dataindsamlingen som mulig.

Kontakt os for at høre nærmere om hvad vi tænker om jeres projekts population og hvordan der kan laves en effektiv stikprøve i projektet. 

Statistiske beregninger:


At foretage de korrekte statistiske beregninger af ens data kræver et bredt vidensfelt inden for de kvantitative metoder. Hvert datasæt og projekt er i unikt, og dermed skal der bruges den rette metode til at analysere det. Typisk vil analyserne basere sig på generelle statistiske beregninger i form af gennemsnit, standardfejl og statistiske test. Det kræver at data opfylder visse krav, og tit bliver disse krav antaget til at være opfyldt, selvom det nødvendigvis ikke er tilfældet. Dermed bliver resultaterne lettere tvivlsomme, da man ikke nødvendigvis har haft analyseret de rette sammenhænge, og der vil være en usikkerhed knyttet til resultaterne, som er udover den statistisk usikkerhed om det skyldes tilfældigheder.


Hos Konsulenthuset MR Puck vil vi kigge nærmere på jeres hypoteser og data i projektet, hvorledes en plan for analyser og beregninger bliver lagt for at kunne undersøge jeres hypoteser. For at løse de konkrete problemstillinger laves der en databehandleraftale, hvorved at der i fællesskab besluttes hvilke type af analyser, der skal laves. Det sker med udgangspunkt i det indsamlet data og mulighederne for de ønsket analyser. For at kunne muliggøre de ønsket analyser vil det være nødvendigt med databehandling, hvilket vil blive foretaget af os, således der er en sikkerhed for at der er viden om variablene i analyserne. Dette sikrer at de brugte variable vil være de relevante variable at bruge, samt de måler det ønsket. Data vil blive behandlet i henhold til den form, som data bliver leveret i, om det så er i henhold til det ønsket afhænger af det leveret data. For at være sikker på at få det påkrævende data til lave analyserne, der ønskes, vil det være en god ide at have sparring inden projektet går i gang. 


Analyserne, som vi kan foretage, er mange-artet fra forskellige steder indenfor de kvantitative metoder. Fra frekvens analyser og deskriptiv analyse til forklarende analyser, om det er regressionsanalyser, tidsseriedata, paneldata eller alternative sammenhænge imellem forskellige datakilder. Datakilderne kan kommer mange steder fra, såsom spørgeskemaer, test, undervisningsobservationer, elevprodukter, registerdata. Hver datakilde har sine særlige tilgange, som er nødvendige for at skabe muligheden for de ønsket analyser. Ved spørgeskemaer og test vil særligt Item Response Theory være nyttige for at skabe en-artet dimensioner af data, således de skabte målevariable kun vil måle én færdighed. Målevariable vil så kunne bruges til at analysere sammenhænge og forskellige imellem variable og grupper ved regressionsanalyser. Regressionsanalyser vil kunne bruges til at analysere hypoteser i projektet. For at være sikker på at ens analyser er er rigtige kræver det at man ved hvad indsamlingen er foretaget. Ved avanceret stikprøver vil det være nødvendigt at indregne vægtning af data, da respondenterne har forskellige sandsynligheder for at blive udtrukket. Disse vægte kan Konsulenthuset MR Puck håndtere både ved avanceret stikprøver og ved undervisningsobservationer, således der kan laves et fyldstgørende og reelt billede af undervisningen. Registerdata er særlig krævende, i den henseende man ikke selv indsamler data, og dermed burde vide hvordan data er fremkommet, og det kan bruges. F.eks. vil et karaktergennemsnit ikke kunne bruges som variabel af flere forskellige grunde. Analyser af data, som der ikke forstås i dybden, vil være hæftet med kraftig usikkerhed, selvom data er samlet godt ind i registrerne. Det kunne være i form af der ikke tages højde for den hierakiske struktur i data. Hos Konsulenthuset MR Puck vil vi analysere data indholdsmæssigt og målemæssigt inden at de bruges i større analyser til at analysere projektets hypoteser. 


Analyserne i projekterne vil kunne tage to tilgange, hvor den ene er lettere eksplorativ og beskrivende, og den anden er systematisk og forklarende. Hvilken af de to tilgange, som der bliver brugt afhænger af hvilken type projekt, der er tale om. Sparringsdelen vil det være muligt at få drejet projektets data henimod de ønsket analyser, da der vil kunne indsamles de nødvendige data. For projekter hvor data er samlet ind, må analyserne blive de analysere, der er mulige at lave. 

Kontakt os og høre hvad vi mener, der kan laves i projekt. 

Datasætredning:


At indsamle data er en kunst, og er ikke blot noget man bare lige gør, hvis man vil ende med noget godt. Det kræver stor erfaring med dataindsamling for at kunne se hvad fordelene og ulemperne en valgt metode har. Den valgte metode påvirker processerne senere hen ved analyser og hypotesetestning. Det vil ikke kunne undgås at der sker fejl i dataindsamlingen. Langt de fleste tilfælde vil nemt kunne reddes. Dog vil man kunne komme ud for tilfælde hvor man har fejlvurderet dataindsamlingsprocessen ved at have glemt vigtige elementer. Det kunne være at man mangler en sikker kobling af respondenter der deltager i flere dataindsamlinger, således man ikke kan sige hvordan de enkelte respondenter udvikler sig. Det kunne ligeledes være at man har været uopmærksom i konstruktionen af dataindsamlingsinstrumentet, såsom et spørgeskema, at man ikke helt har styr på hvilke variable der indeholder hvilke svar, og er svarkoderne i den rette rækkefølge. 


Hos Konsulenthuset MR Puck har vi stor erfaring med at få overblik over mange datasæt, og skabe en sammenhæng imellem disse datasæt, således det kan bruges. Det drejer sig om at få et datasæt, der er overskueligt og hænger så meget sammen som muligt. Vi kalder det selv for datasætredning, da det typisk er sidste udvej for at data kan bruges til analyser. Datasætredning vil i stor grad kunne undgås via sparring, da erfaringerne med dataindsamling bliver delt, således de fejl ikke sker i jeres projekt. Datasætredning er den sidste udvej for data, og dermed vil man gøre hvad man kan for at redde data så meget som muligt, så data passer til projektet. Dog vil der ikke kunne loves mirakler, da data er som data er. Vi anbefaler at man får sparring om sin dataindsamlingsproces, da det betaler sig mange gange senere hen i processen. Fælles er der vil undersøges om det er tilfældigheder, der gør at følgende resultater fremkommer.


Kontakt os for at høre om vi vurdere om data kan reddes, og hvad det vil koste at få data reddet. 

Undervisning:


Hvis ønsket er at skabe sine egne analyser, vil det være nødvendigt med at få undervisning i de forskellige metoder. Konsulenthuset MR Puck tilbyder skræddersyet undervisningsforløb, som er relevant for jeres interesse indenfor en specifik metode, eller en undervisningsrække af forskellige metoder, der hænger sammen. 


Konsulenthuset MR Puck vil kunne tilbyde undervisning i de metoder, der vil bruges i dataanalysen og beregning. Vi kan tilbyde undervisning i grupper og hold, samt af enkelt individer. Der er dog stordriftsfordele ved at foretage undervisning i hold. Dog vil undervisningen kunne blive mindre specifik, da undervisningen gerne skulle ramme alle folks interesser inden for kvantitativ metode og niveau. Dog mener vi at der er en vigtig lære i kvantitative metoder, da det vil give en systematisk tilgang til projekter, som kan bidrage positivt til projekter generelt, da man lærer at tænke forud i projekter og se potentielle problemer. På den måde vil man lære at forholde sig til problemstillinger inden de optræder, og på den måde kunne få et bedre projekt. Undervisningen vil give et indblik i hvad man skal være opmærksom på generelt.


Tidligere har vi leveret undervisning i dataforståelse, databearbejdning og dataanalyse inden for Learning Analytics, hvorefter at de forskellige deltagere vil kunne foretage analyserne i stor grad selv.  Undervisningen var lige dele teoretiske elementer og praktiske øvelser, hvorledes de fleste faldgrupper inden for data fra Learning Management Systemer blev gennemgået. Herefter blev det vist hvordan Learning Analytics også vil kunne tage sig ud. Derefter blev der fortolket på de resultater, som der var fremkommet af analyserne i undervisningen. Som altid vil sparring af resultaterne være en god ide, da det sikre at resultaterne er lavet korrekt og bliver fortolket rigtigt.


Kontakt os og forhør jer om der kan laves et undervisningsforløb indenfor det som I er interesseret i. 

Projektrådgivning:


At skabe et projekt, som involver et samarbejde imellem flere parter, kan være udfordrende. Specielt efter GDPR lovgivningens indførelse i 2018, hvor tingene endnu ikke har fundet sit naturlige leje. Både i henhold til samarbejde imellem parter og indsamling af data hos respondenter. Alle institutioner virker som om at de har deres egen fortolkning af lovgivningen, hvor småknaster imellem partere kan forekomme store og uløselige. 


Konsulenthuset MR Puck har igennem mange projekter opfanget hvordan samarbejdsaftaler og aftaler om data kan laves, således projektet kan løses som hensigtet. Det drejer sig i henhold til forskellige typer af aftaler, såsom samarbejdsaftale og dataaftaler. Forskellige typer af projekter og dens partner kræver sin konstellation af aftaler, hvor Konsulenthuset MR Puck kan være med til at guide hvordan aftalestrukturen kan være for at projektet kan lykkes nemmest. Det vil være råd om der skal være fællesdataansvaraftale imellem partnerne eller vil det være bedre med databehandleraftale imellem to partnere. Hver del har sin fordel, og det skal nøjes overvejes hvilken konstellation, der vælges. Yderligere hvad de enkelte aftaler burde indeholde for at kunne virke effektiv og simpel. 
Konsulenthuset MR Puck yder som sådan ikke juridiske råd, men snarere råd om vejledning til hvordan det kan gøre det. Det er til enhver en tid institutionens eget ansvar at juraen er på plads. Dette er tiltænkt som sparring ved projekter, således I bedst og nemmest kan komme videre med projektet.  


Kontakt os og høre nærmere om hvad der kan gøres i jeres projekt, hvis der er udfordringer med aftalestrukturen.